Monday, April 26, 2010

bila org dah x caya kat hadis.


Salam to all bloggers.

tajuk best kan. haha. nie sume terima kasih kpd Arep Senpai sbb tulis status fb yg pelik2.. aku perasan recent activities dia pasal discussion Kenapa Pelaku Sumbang Muhrim/Rogol dibela dalam PAS..? Kenapa isteri "Halal" ceraikan suami yang bukan PAS..?    kat board Tok Guru PAS tue la. baca sume komen org mmg best arr.. sume isu politik.. x UMNO.. PAS.. 
citer la pasal pemerintahan politik cmpur agama pastu pemimpin 
...blablablabla..

MySpace
pastu, tetiba aku ternmpk la discussion pasal x pakai tudung. Mula2 mmg nice arr.. skali masuk plak bab politik bila ade sorang nie mention pasal cr pemakaian tudung wanita2 besar kat msia nie. skali lagi masuk bab politik kejadah tue. bila dah masuk bab nie.. 

haaaa.. bermulalah perang facebook.. hahaha..
antara aku, dia (kami) dan dot.dot.dot.

ade la sorang hamba Allah nie, x percaya kat hadis. bila dia mempersoalkan tentang hukum menutup aurat explly tudung nie la. mula2 ok.. tp bila bab dia kata: ~> (ok, kena copy gak sbb x reti nak summarize komen dia.)

"Walupun i bertudung tp i x agree dengan topik2 mcm ni..ermmm.. mybe korang lupa cerita seorang pelacur yang beri minum seekor anjing..masuk syurga ke neraka?..Allah lihat hati atau tudungnya?..keimanan seseorang bukan boleh dapat dengan cara kita berpakaian..dan apa yang kita pakai tidak boleh menjanjikan apa dalm hati kita...pokok pangkal lihat diri sendiri dulu..adakah kita pelihara batas yang Allah tetapkan?Please Stop mengumpat pada wanita yg x pakai tudung!! sbb dengan cara itu mereka juga akan memandang negetif pada wanita bertudung..pls stop this kind of viruses."

bila start dia komen cm nie, aku dah pelik.. ok. fine. pastu lama2 masuk la bab halal atau haram bila dia kata "ade ke Allah kata haram x pakai tudung?...ayat mana, surah mana?" (bnyk lg nie) 


MySpace
stress aku jmp org cm nie.. hahaha..

hmm.. dah pelik dah nie. berani giler wat soalan cm tue? apa, x belajar agama kah? kena pakai selendang ke br nak halal? sudah tentu la HARAM. bile xpki tudung, aurat terjuntai, terdedah.. budak tadika pown taw.

eh2x.. nie br starting nie.. x hbs lg..
hamba Allah nie mmg x puas hati pasal isu tutup aurat nie. lama2, masuk bab periwayatan hadis.

aaahh.. sudah.. (tetiba rasa menyesal sbb suke tido wkt kelas AQ&S)

wkt nie la dia kata dia xpercaya dgn HADIS. sng citer dia tny la, al-quran sbgi rujukan utama, kenapa perlu hadis? dan mcm mana kita blh percaya bulat2 hadis tue? plg x blh bla, dia tny hadis mana yg ajar cara solat?

wkt nie konpem aku dah gelak sakan. sungguh la manusia nie.
puas la kitorg nie dok bagi bukti dan hujah2 yg aku rasa kukuh tmbh ngan hadis la..

still lagi dia x caya weyh!

dia tukar gear empat masuk bab agama kristian. wat perbandingan dgn Islam. dok pki experiment tang mana aku pown xtaw nak habaq. dia nie pegang ngan al-quran jer. langsung x percaya kat hadis.

ade lagi satu soklan hot!. hukum rejam zina smpi mati mention kat hadis sahih, sedangkan dlm quran mention pasal sebat 100 kali jer. since hadis nie hadis sahih, mcm mana blh ada hukum cm tue sdgkn quran x ckp pown? haaa.. jawab2.. masuk cepat.. buka langkah..

aku??.. tercengang??.. hahaha.. 
bila nama pown hadis sahih, maknanya ia dtg betul2 dr rasulullah. so, x leh nak dipertikaikan. hadis sahih wajib kita pegang. bukan mcm hadis kazzab, masyhur sume tue. adehh..

hamba Allah nie still lg ego. xmaw percaya. eh.. penat dowh aku citer.. pendapat aku la kan, dia x blaja kowt basic2 hadis nie. bila kitorg suro dia blaja ngan guru2 para ustaz, dia balas per taw..

dia kata dia ada buat kajian islam antarabangsa. mcm mana isu perdebatan agama dan pertelingkahan, pastu dok tanya muallaf dpt hidayah dr mana. and sume ckp dr al-quran. x mention langsung pasal hadis. dia kata cuba la berguru ngan barat sket.. nie asyik berguru ngan Melayu...


ulama hadith mana ada org melayu. kita org melayu yg belajar ngan depa. adeeh.. ssh deh nak ckp ngan org cam nie. last skali dia xmaw dah nak komen. dah ngantuk sbb dok berdebat dr kul 10mlm smpi kul 3 pg. fullamak.. haha..

plg best kan, dia bg salam. pastu ade la sorang nie tanya: "eh.. aku ingt salam nie ade dalam hadis jer. xde pown sebut dlm quran.". haaa, korang paham x? hahaha..


sian dia. xpernah la aku jmp org mcm nie pastu nak berdebat plak tue.
1st time in my life. aiceh.. hahaha..

xper la, kita doakan agar dia kembali ke pangkal jalan.
muhasabah diri tue betul2 sket.. ameeen~


p/s: rindu la plak nak blaja blk Islamic Law..

5 comments:

nadrah zainuddin said...

ni ke debate kau? haha asal tak ajak aku?? kalau aku ada aku tak mention apa apa lah pasal hadith segala. hehe aku bukan tau sgt pasal tu. tp kalau pikir logic pun dah Allah cakap hadith tu one of our sources dia nak argue apa lagi. in fact hadith datang from rasulullah and he's our prophet. gila apa tak caya apa nabi cakap. pasal solat hadith jugak yang explain mcm mane nak perform. kalau tak da hadith kita mana tau cm mana. die smyg tu sebab hadith jugak ajar. i mean sunnah ngn hadith related lah kan. sengal gila budak ni. takot akuu.

smoga jumpa hidayah..

Mister Mirull said...

nice topic... ish3... susah btol ngan org jahil nih... lenkli blaja la agame.... jgn ego... ilmu mnjdkn seseorang rendah diri....

dinieezyane said...

Jauh dah sesat depa tu.
hahaha

arif othman said...

waah..pandAi nooh hang pelat utaqha

Alia Ramley said...

nad:
hahaha.. wkt nie tengah panas dowh. aku ingt ko dah tido. aku dok sibuk perah otak, lupa nak ajak ko..

mirull:
yup.. betul sngt2x.. ego x bertempat tu la masalahnye..

dinie:
hahaha.. jauh2x..

arep:
sejak aku kawan ngan ramai budak utagha, aku pown tere la.. hehe..