Thursday, April 22, 2010

Premenstrual Dysphoris Disorder

... or dysmenorhoea..

kpd kaum hawa, terutamanya, sila2 lah baca ek. penting utk kamu sume.
kpd kaum adam, take it as general knowledge... hahaha..

juga dikenali sbgi PMS - atau secara ringkasnye senggugut.. hoho~

Setiap bulan wanita akan mengalami satu kitaran haid selama 28 hari seminggu. Senggugut bukan sekadar kekejangan teruk ketika haid, tetapi ia turut menjadi petanda penting supaya semua wanita yang mengalami masalah ini menjalani pemeriksaan awal bagi mengesan kewujudan endometriosis. Sengugut sering menyerang seorang wanita pada hari pertama dan kedua haid.

Nmpk x aku bold endometriosis tue?

~> Endometriosis nie merupakan satu sel yg berada di luar rahim dan berlaku pendarahan di dalam perut atau jangkitan kronik yg biasanya dtg pd waktu usia lanjut dan bertahan sepanjang pendarahan haid...

...baca pown dah rasa seram..
mst sakit giler..!!!

ok. satgi aku citer blk pasal sel nie. kita gi blk kat penyakit senggugut nie ek..
 
Kenapa senggugut? 
ade dua jenis senggugut..

~> 1) primari: senggugut nie berlaku sbb pengecutan rahim pd hari pertama dan kedua waktu period, dan bnd nie common kat remaja yg belum berkahwin. tp aku ade dgr bnyk fakta pasal senggugut nie sbb x sume yg kena w/p tgh dtg bulan. org yg kena senggugut nie sbb laluan darah dia sempit. so, perut tue jd sakit tahap dewa bila darah beku yg keluar. kesannya, org yg ada laluan darah yg sempit nie nnt ssh nak beranak, atau pown dpt anak lambat.. wuuuuu~
 
~> 2) sekondari: sengugut kedua nie pulak sbb ade sel endometriosis nie la. sbb tue, kalo kena senggugut yg teruk, better pergi cek sbb sel nie blh menyebabkan KEMANDULAN.

 
korang taw kan panadol menstruation warna pink tue?
~ skali makan, pergh~ mmg selesa ar.. dah x sakit.. tp x elok.. sbb nnt menstruation cycle x stabil and ia antara faktor kemandulan. ada yg kata, sume panadol mcm tue. x elok..

kalo bab symptom, mmg bnyk la.. kemurungan, cpt marah.. blablabla..
so, jaga la kesihatan terutamanya dr segi pemakanan.

tips.. amek jer MC.. hahaha...
skrang nie dah ada rawatan herba. better la dr makan panadol kan.. haha..

asal aku post pasal bende nie? hahahaha..
sbb td aku ternampak artikel nie kat web rawatan herba.. pastu aku cr wikipedia.
lg pown, xslh la kalo aku nak share pown..
dh nie blog aku, suka ati la aku nak tulis pasal ape pown..

malu?.. mmg malu.. hahaha..
tp kalo ada bdk laki baca bnd nie, korang kena la prihatin gak.. maybe utk wife korang ke nnt.. sbb nnt blh siapkan diri dgn kesabaran yg tebal bila mood isteri tahap kritikal.. hahaha.. kenapa Allah ciptakan kaum hawa macam nie, suma ada hikmahnya... =P

k.. nie jer.. mood berblogging dah dtg blk.. 
keje arab x siap lg nie.. ishk3x..


bye2x.. 

5 comments:

faeznaem said...

weh... gi buat keje arab lerrr... hahaha.. =)

Alia Ramley said...

hahaha.. ko baca ek?
alhamdulillah..

najihah said...

menarik fact nih..

uish..pasal part primary tu,ruang sempit ea?tats why susah nak beranak nnti..

fuh..mengeluh panjang di situ..

HAHAHA..

Anonymous said...

weh2..aku primary..aku pnh kne smpai muntah2 pengsan kt uitm hr tu..siap kne agkt msuk ambulan lg..haha..tp mmg sibslings aku sume senggugut teruk.hehe

Alia Ramley said...

to anonymous:
uish.. mmg dahsyat dah tue. aku suggest ko wat medical check up arr.. tkt ko dpt yg secondary tue.. bahaya dowh...